numarul 8, Iunie 2006

Ziar distribuit gratuit in 6 comune din Judetul Alba: Cenade, Radesti, Rosia de Secas, Sasciori, Sincel, Santimbru

IN ACEST NUMAR …
 

Prezentarea noii echipe Alba AFRODA

Informatii despre Programul LEADER in Romania

Subventiile acordate anul acesta

Noutati in cadrul programului « FERMIERUL »

Infiintarea unor loturi demonstrative la Sancrai

Noi utilaje sosite din Franta

Schimb de experienta intre primari romani si primari francezi

Elevi francezi in judetul Alba

Mediul inconjurator si directiile lui de prezervare

Seminar organizat pe dezvoltare rurala si noile directii ale Politicii Agricole Comune in Romania dupa integrare

Federatia Crescatorilor de Ovine si Caprine din Romania

REDACTIA
 

DRAGI CITITORI,

NE CEREM SCUZE PENTRU INTARZIEREA CU CARE PUBLICAM PRIMUL NUMAR IN ANUL 2006, ACEASTA DATORANDU-SE SCHIMBARII ECHIPEI DE LUCRU.

VA PREZENTAM :

NOUA ECHIPA ALBA~AFRODA

 

VASILE GLIGOR - ANIMATOR LOCAL TEREN- inginer agronom

- 38 ANI, CASATORIT

IOANA STANCIU – ANIMATOR LOCAL BIROU – ing. agromontanolog

- 26 ANI

IULIA OLTEAN - CONTABIL

- 35 ANI

PE NOI NE STITI :
RODICA PARAU - PRESEDINTE
ELA RUSU - SECRETAR
GHITA TOTH - TREZORIER
Programul LEADER in Romania

 

Un nou program european de initiativa comunitara, LEADER, se doreste a fi implementat si in Romania in perioada 2007-2013.

Sa speram ca acest program, care a fost o sursa de inspiratie pentru politicile rurale din mai multe state ale U.E.: Spania, Portugalia, Franta, Germania, va oferi noi oportunitati si teritoriilor romanesti, prin initierea unor proiecte inovante, care sa puna in valoare teritoriul rural si sa genereze noi locuri de munca in mediul rural.

In continuare, cele cateva intrebari si raspunsuri vor incerca sa descrie programul LEADER, beneficiarii acestui program si aveantajele pe care le prezita acest program.

1. Ce reprezinta Programul LEADER?

Programul LEADER reprezinta o abordare care ofera noi oportunitati de dezvoltare rurala punând bazele identificarii nevoilor locale, întaririi capacitatii de dezvoltare si implementarii strategiilor locale de dezvoltare în vederea conservarii patrimoniului rural si cultural, dezvoltarii mediului economic si îmbunatatirii abilitatilor organizatorice ale comunitatilor locale.

2. Care sunt avantajele utilizarii Programului LEADER?

  • Raspunde nevoilor locale specifice;

  • Valorifica resursele locale;

  • Mobilizeaza actorii locali, reprezentanti ai populatiei rurale, de a se preocupa si de a prelua controlul dezvoltarii zonelor rurale prin întocmirea de strategii axate pe problemele identificate în comunitatile lor;

  • Ofera zonelor rurale posibilitatea de colaborare cu alte teritorii pentru schimb si transfer de experienta prin crearea de retele;

  • Prin caracterul sau descentralizat, integrat si de jos în sus este esential pentru dezvoltarea echilibrata teritoriala.

3. Cine elaboreaza si promoveaza strategiile locale?

Grupurile de Actiune Locala vor elabora si promova strategiile de dezvoltare locala.

4. Ce sunt Grupurile de Actiune Locala?

Grupurile de Actiune Locala reprezinta parteneriate public-private constituite din diversi reprezentanti ai sectoarelor public, privat si societatii civile din teritoriul respectiv. La nivel de decizie, partenerii economici si reprezentantii societatii civile, precum agricultorii, femeile, tinerii din spatiul rural si asociatiile acestora trebuie sa reprezinte cel putin 50% din parteneriatul local.

5. Ce teritorii sunt eligibile pentru Programul LEADER?

Teritoriile eligibile sunt acele teritorii care, în conformitate cu definitia OECD, sunt clasificate drept rurale. Definitia OECD are la baza acea parte a populatiei care locuieste în comune (cu mai putin de 150 locuitori/km2). Aceasta definitie este unica recunoscuta pe plan international referitor la spatiul rural.

6. Beneficiarii Programului LEADER?

Beneficiarii Programului LEADER sunt Grupurile de Actiune Locala (GAL) care îsi desfasoara activitatea pe un teritoriu rural, cu o populatie cuprinsa între 10.000 – 100.000 locuitori si densitatea de maximum 150 de locuitori pe km2.

7. Care sunt etapele pentru pregatirea implementarii Programului LEADER?

  • Formarea animatorilor reprezentanti ai anumitor teritorii (zone) subregionale
  • Constituirea Grupurilor de Actiune Locala
  • Elaborarea strategiei de dezvoltare locala de catre GAL-uri
  • Selectarea proiectelor
  • Implementarea strategiilor de dezvoltare rurala

8. Care este rolul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR) si Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit (APDRP) în implementarea Programului LEADER?

Directia Generala Dezvoltare Rurala din cadrul MAPDR exercita rolul de Autoritate de Management pentru Programul National de Dezvoltare Rurala din România.

APDRP va fi autoritatea nationala responsabila de implementarea financiara si tehnica a masurilor din Programul LEADER.

9. Cine sunt si ce rol au animatorii?

Animatorii sunt persoane cu pregatire specifica (care poate fi dobândita prin participarea la cursurile de formare sustinute de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale) cu rolul de a identifica problemele care îngreuneaza sau frâneaza dezvoltarea locala si în acelasi timp propune / initiaza concepte, masuri si proiecte capabile sa solutioneze problemele locale.

10. Din ce se finanteaza Programul LEADER?

Programul LEADER se finanteaza prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 1698/2005 din 20 septembrie 2005.

11. LEADER si in judetul Alba?

In functie de cerintele acestui program, la nivelul judetului Alba au fost deja create 5 subregiuni, respectiv Apuseni, Trascau, Aiud-Ocna Mures, Blaj si Valea Sebesului, fiecare din acestea urmand sa desemneze acum o persoana care sa candideze pentru a beneficia de formare pentru implementarea proiectului LEADER.

Viitorii candidati la aceste sesiuni de formare organizate de Ministerul Agriculturii, isi vor depune dosarele de candidatura pana pe 10 iunie, 2006, dupa care Ministerul va organiza selectia candidatilor.

Intr-un numar viitor veti putea afla de cine va fi reprezentat judetul Alba in cadrul acestor sesiuni de formare, in cazul in care reprezentantii vor fi selectionati, precum si despre misiunile acestora in teritoriu.

Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezoltarii Rurale

Subventii agricole in 2006

 

In anul 2006 Guvernul Romaniei a aprobat urmatoarele :

Hotararea Guvernului nr. 1853/2005, si normele de aplicare aprobate prin Ord. MAPDR nr.94/2006

in zootehnie:

Producatorilor agricoli, persoanelor fizice sau juridice, care detin, cresc si exploateaza animale de productie, înscrise în registrul agricol, organizati în exploatatii agricole constituite conform OUG nr. 108/2001, modificata si completata prin Legea nr. 166/2002,

Se acorda subventie :

A. Crescatorilor de bovine

a) 200 lei (RON)/cap la fatare – insamintare artificiala;

b) 100 lei (RON)/cap la fatare, - monta naturala cu taur autorizat ;

c) 200 lei (RON)/cap la implinirea varstei de 6 luni a vitelului obtinut din insamintare artificiala ;

d) 100 lei (RON)/cap la implinirea varstei de 6 luni a vitelului obtinut din monta naturala cu taur autorizat ;

Termen de depunere: 60 de zile de la data fatarii sau dupa implinirii varstei de 6 luni la vitei.

B. Crescatorilor de porcine

120 lei (RON)/cap pentru porcinele a caror carcasa se incadreaza in clasa E (dupa sistemul de clasificare a carcaselor EUROP) ;

100 lei (RON)/cap pentru porcinele a caror carcasa se incadreaza in clasa U.

Producatorii agricoli individuali, crescatori de porcine, persoane fizice beneficiaza de un sprijin financiar de:

- 50 lei (RON)/cap,cu conditia sa cumpere din productia interna minim 2 purcei intarcati, castrati, in greutate de pana la 30 kg/cap si obtinuti printr-o schema de incrucisare industriala, din ferme specializate (nu de la piata).

C. Crescatorilor de ovine si caprine, care detin minimum:

- 50 de capete ovine si/sau

-10 capete caprine, individualizate in sistemul national conform legislatiei in vigoare, pentru animalele inscrise in Registrul agricol la data de 31. decembrie 2005 si care fata cel putin o data in perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2006.

Valoarea subventiei este de :

20 lei (RON)/cap oaie/capra

50 lei (RON)/cap berbec/tap inscris in Registrul Genealogic;

Cererile pentru ovine/caprine se depun din data de 1 octombrie 2006.

D. Familii de albine

20 lei (RON)/familie de albine

Termen de depunere: 30 de zile de la data efectuarii platii mierii livrate.

E. Crescatorilor de pasari :

1,40 lei (RON)/cap pentru puii broiler livrati la abatoare autorizate, cu o greutate minima de 1,75 kg/cap.

Ordonanta de urgenta nr.20, din 2 martie 2006, cu privire la subventionarea productiilor vegetale;

Acordarea formelor de sprijin pentru sectorul vegetal se va face sub forma platilor directe pe suprafata, prin atribuirea de bonuri valorice agricultorilor (bonuri care reprezinta doar o parte din sustinerea producatorilor la ha, cealalta parte a platii subventiei efectuandu-se in lei).

Sfecla de zahar…................................................1.500 RON

Legume de camp (prin rasad) si cartofi timpurii…..1.000 RON

Legume de camp semanate……………………………… 500 RON

Legume de solarii si sere reci……………………… 4.000 RON

Orzoaica de primavara………………………………… 200 RON

Plantatii de pomi, arbusti fructiferi si capsuni……… 400 RON

Vita de vie din soiurile nobile………………………… 200 RON

Vita de vie din soiuri nobile si pentru vinuri DOC….. 610 RON

Pentru a afla cat reprezinta bonurile valorice si cat este plata in lei pentru fiecare cultura in parte, va rugam sa va adresati reprezentatilor Agentiei de Plati si Interventie in Agricultura, de unde veti putea procura si bonurile tip.

Norme din 13 martie 2006 de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.37/2005 privind recunoasterea si functionarea grupurilor si organizatiilor de producatori;

Conform prevederilor acestei ordonante, pot fi recunoscute ca grupuri de producatori sau ca organizatii de producatori urmatoarele forme juridice :

a) societati comerciale, conform Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare;

b) societati agricole si alte forme de asociere in agricultura, conform Legii nr. 36/1991;

c) asociatii si fundatii, conform Ordonantei Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005;

d) cooperative agricole, conform Legii cooperatiei agricole nr.566/2004;

e) orice alta forma juridica de asociere, conform legislatiei in vigoare.

Persoanele juridice mentionate mai sus, pot solicita recunoasterea ca grup de producatori pentru una sau mai multe grupe de produse din cadrul categoriilor de produse horticole, agricole, silvice sau de origine animala mentionate mai jos, astfel:

a) Produse horticole: fructe si legume; fructe; legume; produse horticole destinate procesarii; fructe cu coaja; ciuperci; cartofi timpurii si de vara; struguri de vin; flori, plante ornamentale, plante dendrologice(plante vii)

b) Produse agricole: cereale (porumb, grau, orz, orzoaica etc.); orez; plante oleaginoase; leguminoase; plante textile;sfecla de zahar; cartofi; plante furajere; tutun; hamei; plante medicinale si aromatice de cultura.

c) Produse de origine animala: lapte si produse lactate; carne de bovine; carne de ovine si/sau caprine; carne de porcine; carne de pasare si oua; miere de albine si produse apicole; gogosi de matase; lana, par, piei si pielicele, blanuri si alte produse animaliere.

d)Produse silvice : lemn; produse din lemn; rachita; produse din rachita; material forestier de reproducere (seminte, puieti, butasi etc.); fructe de padure; ciuperci din flora spontana; vanat impuscat( carne, blanuri si produse cornoase); vanat viu; rasina; produse apicole; produse ornamentale

(cetina, conuri, feriga etc.); produse de artizanat obtinute din lemn, corn, blanuri, fructe etc.)

Poate fi recunoscuta ca grup de producatori orice persoana juridica mentionata mai sus conform Ordonantei de Guvern nr.37/2005, cu modificarile si completarile ulterioare daca;

a) este formata din cel putin 5 membri;

b) dovedeste prin evidenta contabila o valoare minima a productiei comercializate, pentru grupa de produs pentru care se solicita recunoasterea, de cel putin 10 mii euro, echivalent in lei;

c) detin un sistem centralizat de contabilitate, facturare, inregistrare si urmarire cantitativa, calitativa si valorica a productiei membrilor.

Ing.Rodica Parau

Programul Fermierul

Programul Fermierul pe întelesul tuturor

Ati auzit pâna acum de Programul Fermierul, dar poate n-ati stiut exact despre ce este vorba. De la 1 ianuarie 2006, acest program este deschis tuturor celor care vor sa faca o afacere în agricultura (mai mica sau mai mare).

Prin Programul Fermierul, Ministerul Agriculturii da bani bancilor, bani pe care bancile trebuie sa îi dea mai departe sub forma de credite pentru agricultori. Iata ce trebuie sa faceti ca sa obtineti un credit prin Programul Fermierul.

PASUL 1

Vizita la Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala

Mai întâi, aveti nevoie de o idee de investitie în agricultura. Fara o idee clara despre ceea ce doriti sa faceti, succesul dvs. e sub semnul întrebarii. De aceea, trebuie sa mergeti la Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (DADR). Un reprezentant al DADR va prezinta tipurile de investitii ce pot fi finantate prin Programul Fermierul (ferme, servicii neagricole sau unitati de procesare).DADR va ajuta sa puneti pe hârtie ideea dumneavoastra de afaceri. Prin urmare, reprezentantul DADR completeaza împreuna cu dvs. o lista de verificare preliminara a eligibilitatii investitiei. Astfel spus, se poate sti rapid care sunt fortele dvs. de a intra în Programul Fermierul si unde aveti nevoie de ajutor. De la bun început, trebuie sa stiti ca aveti nevoie de teren agricol. Fie în proprietate, fie în arenda. Acest lucru trebuie dovedit prin titlul de proprietate sau prin contractul de arenda. Trebuie sa aveti în exploatare o anumita suprafata de teren, în functie de ceea ce doriti sa faceti (ferma zootehnica, ferma vegetala etc). Vi se va spune exact cât anume. Daca nu aveti pamânt suficient, e bine sa va gânditi si la o forma de asociere, astfel încât investitia sa fie rentabila, iar creditul sa fie obtinut. Acum aveti practic unda verde de la DADR pentru a trece la etapa urmatoare.

PASUL 2

Discutia cu Oficiul Judetean de Consultanta Agricola

Expertul DADR va îndruma la sediul Oficiului Judetean de Consultanta Agricola (OJCA), unde sunteti preluat de un expert în Programul Fermierul. Dupa o verificare rapida, încheiati un contract de asistenta gratuita cu OJCA pentru tot ceea ce trebuie sa faceti în viitor.Important: Daca proiectul dvs. presupune achizitii simple de masini si echipamente agricole, OJCA va întocmeste documentatia tehnica pentru accesarea programului SAPARD si a creditului bancar de finantare. Daca proiectul dvs. presupune elemente de constructii (grajduri, platforme, împrejmuiri etc), atunci expertul OJCA va pune la dispozitie o lista cu firme de consultanta specializate (cel putin 3), care pot sa elaboreze documentatiile tehnice pentru investitii (constructii) si se asigura de calitatea serviciilor. Practic, acum începeti sa întocmiti, împreuna cu expertul OJCA, dosarul cererii de finantare. Acest dosar va fi depus la SAPARD. Aveti nevoie de diverse avize si documente, dar veti avea tot timpul sprijinul OJCA.Tot acum, expertul OJCA va însoteste la o banca (sau la o agentie de microcreditare) calificata pentru derularea Programului Fermierul. Banca efectueaza analiza de rentabilitate a investitiei si va da o scrisoare de confort. Ce înseamna acest lucru? Banca va promite ferm, cu semnatura si stampila, ca va da creditul pentru investitie imediat dupa ce dumneavoastra încheiati contractul de finantare cu SAPARD.

PASUL 3

Discutia si contractul cu SAPARD-ul

Acum ajungeti la SAPARD. Depuneti dosarul cererii de finantare la Biroul Regional de Implementare a Programului SAPARD (BRIPS). În România exista 8 BRIPS – uri, fiecare dintre ele raspunzând de un numar de judete. Trebuie sa vedeti exact unde este arondat judetul dvs.Expertii SAPARD verifica dosarul si merg pe teren, la locul viitoarei investitii, ca sa judece eficienta ei. E bine sa stiti ca aceste etape de verificare sunt necesare si importante. Uniunea Europeana, care da fondurile SAPARD, vrea sa fie sigura ca banii dati nu se risipesc. De aceea, cere verificari atente.Daca SAPARD–ul e convins, iar dosarul dvs. e complet, încheiati un contract de finantare între dvs. si SAPARD. E primul contract pe care-l semnati. Pe al doilea îl veti semna la banca, în etapa urmatoare. Odata trecut însa de filtrul SAPARD, restul devine mai usor.

PASUL 4

Discutia si contractul cu banca

Cu contractul de finantare încheiat la SAPARD si împreuna de expertul OJCA, mergeti din nou la banca sau la agentia de microfinantare. Aici încheiati un al doilea contract, de data aceasta cu banca. Practic, având contractul cu SAPARD, încheierea unui contract cu banca este simpla. Banca stie deja ca SAPARD–ul v-a acceptat si de aceea aveti sanse mari ca sa va accepte si ea. Între cele doua contracte pe care le semnati – primul cu SAPARD–ul si al doilea cu banca – exista o diferenta. Primul contract este pentru jumatate din suma, iar al doilea este pentru toata suma. Veti vedea mai jos ce înseamna acest lucru. În aceasta faza, Ministerul Agriculturii va ajuta din nou, pentru ca dumneavoastra nu trebuie sa prezentati garantii bancii. Pentru dumneavoastra, vor garanta Fondurile de Garantare, care sunt o plasa de siguranta. În plus, bunurile cumparate cu creditul obtinut vor putea sta si ele drept garantie. Acum aveti cele doua contracte semnate si primiti creditul de la banca pentru tot proiectul dvs.

PASUL 5

Realizarea proiectului

Acum începeti efectiv sa cheltuiti banii pentru ceea ce v-ati propus: cumparati animale, construiti grajduri, cumparati masini si utilaje agricole, cumparati seminte, faceti pensiunea rurala, începeti sa plantati pomii sau vita de vie etc. Expertul OJCA va ajuta la întocmirea dosarelor de achizitii prin selectarea celor mai buni furnizori de bunuri sau servicii pentru realizarea proiectului. Este o conditie a Uniunii Europene ca pentru orice achizitie de bunuri de peste 10.000 de euro (360 milioane lei vechi) sa gasiti 3 oferte, dintre care s-o alegeti pe cea mai buna. Începerea proiectului nu înseamna ca a doua zi puteti merge la banca sa ridicati banii. Bancile sunt prudente si vor sa se asigure ca banii pe care-I dau sunt folositi exact pentru scopul desemnat. Probabil ca banca va plati banii direct catre furnizorul dumneavoastra. De exemplu, daca solicitati un credit pentru un tractor, banca vireaza banii direct catre fabrica de tractoare. Daca cereti un credit pentru cumpararea de vaci de lapte, banca vireaza banii direct celui care va vinde vacile. Dumneavoastra trebuie sa mergeti sa va luati tractorul sau vacile sau ceea ce ati cerut prin creditul luat. De asemenea, probabil ca banca nu va va da toti banii deodata. Îi va da în timp, pe masura ce aveti nevoie de ei. Nu uitati însa ca orice credit trebuie dat înapoi, cu tot cu dobânda. La fel e si cu acesta. Avantajul pe care-l aveti este însa ca dumneavoastra nu trebuie sa dati înapoi decât jumatate din banii pe care i-ati luat. De ce? Pentru ca cealalta jumatate e platita de SAPARD.Acum devine mai clar de ce ati încheiat doua contracte si nu unul singur. Dumneavoastra veti lua de la banca întregul credit, iar pe masura ce înaintati în activitate, SAPARD-ul vine din urma si va da jumatate din bani (atentie: pe baza de chitante si facturi). Deci primiti mai întâi creditul de la banca (care devine datorie pe care trebuie sa-o dati înapoi), iar apoi jumatate din aceasta suma de la SAPARD (bani pe care îi folositi pentru a acoperi jumatate din datorie). Aici însa aveti unele avantaje. În primul rând, creditul vi se acorda pe termen lung – pâna la 10 ani de zile. În al doilea rând, aveti o perioada de gratie cuprinsa între 1 si 5 ani, în functie de domeniul în care veti investi. Dupa aceasta perioada, când ferma sau afacerea începe sa produca, veti începe sa platiti jumatatea ramasa din credit. În al treilea rând, Ministerul Agriculturii va alege acele banci care au cele mai mici dobânzi.

De ce Programul Fermierul?

Poate vi se pare prea simplu sau prea frumos. Adica statul îmi da bani pe 10 ani ca sa fac o afacere în agricultura, eu trebuie sa dau înapoi doar jumatate, nu trebuie sa garantez cu nimic si beneficiez si de cele mai mici dobânzi? Într-adevar, e nevoie de niste explicatii. Trebuie sa stiti ca, daca proiectul nu merge cum trebuie, sau banii nu sunt cheltuiti asa cum ati declarat în cerere, SAPARD-ul sau banca opresc finantarea. Iar daca nu puteti sa dati înapoi creditul atunci când vine vremea, banca devine stapâna pe utilajele cumparate din credit sau pe ferma pe care ati construit-o din credit. Sau pe orice altceva ati cumparat din credit. Pe lânga aceasta, nu orice dosar depus la SAPARD sau la banca va fi aprobat. Veti fi în concurenta cu altii, iar cei mai buni vor câstiga.Dar trebuie sa stiti de asemenea de ce exista Programul Fermierul, cu toate avantajele prezentate mai sus. România primeste în 2006 circa 400 de milioane de euro de la Uniunea Europeana. Gratuit. Dar îi primeste doar daca are proiecte la care sa-I poata folosi. Nimeni nu-ti da bani fara un scop. Iar România primeste bani pentru proiecte specifice, de la crearea de ferme de vaci pentru lapte sau de ateliere mestesugaresti pâna la construirea de fabrici de conserve. Problema este ca acesti bani de la Uniunea Europeana s-au cheltuit pâna acum foarte încet. Pâna acum, oamenii apelau mai greu la fondurile SAPARD, pentru ca nu aveau partea de cofinantare, acei 50% necesari (SAPARD – ul da doar jumatate din bani, asa cum se stie). Si chiar daca aveau banii, oamenii nu se încumetau sa garanteze cu casa sau cu pamântul. Acum, Programul Fermierul va da sansa sa faceti împrumut bancar, putând garanta cu bunurile obtinute de pe urma creditului. Tocmai pentru ca fondurile SAPARD sa fie cheltuite, iar satul românesc sa se dezvolte. Asa ca, începând cu 1 ianuarie 2006, la bancile sau agentiile de microcreditare pe care Ministerul Agriculturii le va anunta din timp, puteti merge sa luati credite prin Programul Fermierul. Va asteptam!Daca doriti informatii suplimentare, va rugam sa va adresati Oficiilor Judetene de Consultanta Agricola. Daca doriti sa stiti baza legislativa a Programului Fermierul, puteti contacta direct responsabilii care se ocupa de implementarea acetui program, in cadrul Directiei pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala Alba.

Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale

Actiuni Alba-AFRODA

 

Loturi demonstrative la Sancrai

Echipa Alba-Afroda a participat in cadrul Grupului Scolar Ajutator de la Sancrai la infiintarea unui camp experimental didactic pentru copiii care studiaza in aceasta scoala.

Intalnirea pentru delimitarea acestui camp experimental a avut loc pe data de 02.05.2006, intre consiliul de administratie al scolii de la Sancrai si ing.Gligor Vasile si d-nul Toth Gheorghe, din partea Alba-Afroda.

In urma acestei intalniri s-a delimitat in teren o suprafata de 0.35 ha, care va fi utilizata ca si camp experimental pe care se vor cultiva urmatoarele plante: cartofi, ceapa arpagic, morcovi, patrunjel, pastarnac, ardei (gras, iute, capia, gogosar), vinete, rosii, fasole, castraveti.

Suprafata de 0.35 ha se va imparti in 4 mari parcele corespunzatoare, de care se vor ocupa 4 grupe de elevi. La randul ei, fiecare parcela se va imparti in straturi pregatite de elevi in functie de numarul de culturi si de cantitatea de samanta si rasaduri disponibile.

Prin infiintarea acestui camp experimental si intretinerea lui de catre elevii scolii, se va organiza o mica intrecere intre cele 4 grupe de elevi, pentru a vedea a cui parcela va fi mai frumoasa in ceea ce priveste starea de vegetatie a culturilor.

Pentru intretinerea culturilor se va folosi deasemenea erbicidul Stomp (5l/ha), aplicat in momentul pregatirii patului de insamantare a culturilor respective.

In ceea ce priveste irigarea culturilor, aceasta se va face prin pomparea apei din raul Mures cu ajutorul unei pompe de irigat cu motor, pe care o detine scoala.

Asociatia noastra a incurajat astfel “micii agricultori’’ din cadrul scolii din Sancrai sa inceapa derularea acestui proiect.

Ce grupa va reusi sa aiba cea mai frumoasa parcela si cea mai buna recolta? Veti afla acest lucru intr-un numar viitor al ziarului nostru.

ing.Vasile Gligor

Un nou transport de utilaje din FRANTA

La inceputul lunii aprilie a acestui an a sosit un nou transport de utilaje agricole din Franta, din departamentul Rhone in comunele membre Alba-AFRODA.

Transportul acestora s-a efectuat cu un singur camion si nu au existat probleme deosebite pe traseul parcurs din Franta pana in Romania, la destinatie.

Dupa achitarea tuturor taxelor de transport la Vama Alba-Iulia, cu ajutorul agricultorilor care au achizitionat utilaje pentru uz personal, s-a realizat descarcarea utilajelor si transportarea lor cu doua camioane in comune.

Utilajele donate de agricultorii francezi vor fi refolosite de agricultorii romani, in grupuri organizate, in comun, sau individual in urmatoarele comune:

  • Barabant: un tractor universal, o moara pentru faina si o drujba
  • Santimbru: o cositoare
  • Panade: o cositoare,o presa pentru balotat ,o grebla rotativa pentru fan si o cuva de inox pentru depozitarea laptelui.
  • Loman: o grebla rotativa pentru fan si o presa pentru balotat
  • Radesti: o grebla rotativa pentru fan
  • Sancel: o presa pentru balotat, o semanatoare de porumb, un plug ,o grebla si un aparat de muls lapte
  • Cenade: o grebla rotativa pentru fan, o masina de imprastiat ingrasaminte,un tractor si un cultivator cu dinti.

Costul total al transportului se ridica la suma de 137.244.150 lei si acesta va fi suportat de beneficiarii directi ai utilajelor, fie ca sunt grupuri de gestiune pe comune sau persoane individuale.

In urmatoarele luni animatorii Alba-AFRODA vor organiza reuniuni in teren cu grupurile de gestiune a utilajelor din fiecare comuna, pentru a vedea impreuna cu membrii grupului modul de organizare si gestionare a acestor utilaje.

Tot in cadrul acestor vizite, in urma calculelor facute la sosirea transportului, vor fi communicate si sumele de plata care revin fiecarui grup sau individual, persoanelor care au achizitionat utilaje agricole.

In speranta ca aceste utilaje vor usura munca beneficiarilor si ca vor fi utilizate dupa codul bunelor practici de catre acestia, le dorim spor la treaba cu ajutorul echipamentului nou de care dispun.

ing. Ioana Stanciu

Primari romani, primari francezi – aceleasi preocupari in teritoriu

In perioada 14-20 mai 2006, un grup de 7 primari din judetul Alba (Cenade, Cergau Mare, Rosia de Secas, Sancel, Santimbru, Sasciori, Spring), insotit de ing. Gligor Vasile, de la Alba-Afroda, a efectuat o vizita in departamentul Rhone din Franta.

Acest voiaj s-a organizat la invitatia SDRR Franta, asociatia sora a Alba-Afroda, cu scopul de a realiza un schimb de experienta pe probleme comunale intre primarii romani si cateva comune din Rhone.

De ce au fost alesi primarii pentru a efectua aceasta vizita? Pentru ca acestia sunt alesii comunelor, alesi care se confrunta cu probleme asemanatoare in orice tara din Europa, in viata zilnica a comunitatilor pe care le reprezinta.

Prietenia franco-romana care exista de ani de zile, intre departamentul Rhone si judetul Alba, i-a condus pe primari in Franta pentru a vedea cum reusesc colegii lor francezi sa rezolve probleme cu care si ei se confrunta in Romania.

Vizite cu multe invataminte

Programul vizitelor si intalnirilor pe care l-au avut primarii romani de-a lungul voiajului, relateaza bine partea practica pe care a avut-o acesta.

Subiectele si proiectele concrete in comune pe care colegii francezi le-au prezentat primarilor romani, le-a permis acestora sa descopere mai multe lucruri despre :

  • Modul de functionare al unei comune franceze si al relatiilor intercomunale dintre doua comune franceze (Nuelles si St.Germain sur l’Arbresle);
  • Tratarea apelor menajere (sisteme de purificare si reutilizare a apelor menajere in comunele Montromant si St.Julien sur Bibost);
  • Infrastructura comunala( St.Julien sur Bibost);
  • Amenajarile turistice la nivel de comuna: vizitarea parcului animalier de la Courzieu, pensiunilor de tip<<gites>> , comunale de la Vaugneray comune, localnici si agricultori;
  • Implementarea programului de tip LEADER in regiunea Monts du Beaujolais, din Rhone.
  • Gestiunea pajistilor comunale alpine din Savoie

Programul intens, foarte bine pregatit de catre prietenii francezi, le-a permis primarilor romani sa–i intalneasca si pe omologii comunelor franceze infratite cu comunele lor din judetul Alba, iar cu aceasta ocazie s-au reamintit actiunile comune intreprinse si viitoarele colaborari intre acestea.

Urmarile vizitei

Aceasta vizita a primarilor in departamentul Rhone, organizata de SDRR si Alba-Afroda reprezinta inca o actiune comuna a celor doua asociatii, actiune care si-a propus sa dezvolte noi piste de colaborare intre comunele franceze (deja europene) si comunele romane care se indreapta spre integrarea in U.E.

Ce actiuni in comun se vor dezvolta in urma acestui voiaj si ce moduri noi de abordare a problemelor comunale din partea primarilor comunelor romanesti in pragul integrarii?

Veti putea afla mai multe despre proiectele si actiunile autoritatilor primariilor comunale membre Alba Afroda, sau membre in devenire intr-un numar viitor al ziarului nostru.

ing. Ioana Stanciu

Stagiari francezi in judetul Alba

Un grup de 14 elevi si trei profesori de la Maison Familiale, Chessy-les-Mines (o scoala agricola creata in scopul formarii elevilor din mediul rural in agricultura- horticultura si legumicultura, amenajari peisagere si alte munci agricole) din departamentul Rhone, Franta, vor efectua o excursie de studii in Romania, in perioada 24 iunie – 14 iulie 2006.

Din 24 iunie si pana in 6 iulie acestia vor efectua un stagiu practic prin intermediul Alba-Afroda, in fermele a 7 membrii ai asociatiei noastre, dupa care vor efectua o excursie de 4 zile in Maramures, din 7-11 iulie.

La intoarcerea grupului din Maramures, elevii vor avea ocazia sa mai petreaca inca trei zile alaturi de indrumatorii de stagiu romani, pentru definitivarea si concluzionarea experientei lor din cadrul fermelor respective.

Elevii sunt in principal interesati de legumicultura, dar unii dintre ei vor avea ocazia sa descopere si muncile din fermele de animale, precum si cultura cerealelor, pomilor fructiferi, etc.

In continuare am dori sa vi prezentam pe indrumatorii romani de stagiu care ii vor primi si ghida pe elevii francezi pe durata sejurului lor in ferme, precum si activitatile desfasurate de acestia :

-d-nul Beldean Virgil din Galtiu –cresterea vacilor de lapte si cultura cerealelor;

-d-nul Korsoi Martin din Radesti-Leorint – cultura legumelor si pomi fructiferi;

-d-nul Bardi Ioan din Radesti-Leorint – culturi legumicole si pomi fructiferi;

-d-nul Molnar Andrei din Ciumbrud – cultura trandafirilor si a pomilor fructiferi;

-d-nul Toth Gheorghe din Barabant – cultura trandafirilor, florilor si legumelor;

-d-nul Alexa Daniel din Chetani, jud.Mures – cresterea vacilor de lapte si culturi legumicole si nu in ultimul rand d-nul Balasz Zoltan din Radesti care se ocupa cu cresterea animalelor si cultura cerealelor.

Le multumim din suflet tuturor, pentru timpul si diponibilitatea oferite in desfasurarea acestui << schimb de experienta >>, daca ii putem spune asa, si speram ca aceasta experienta sa fie benefica ambelor parti, romane si franceze.

Asteptam pe viitor concluziile acestui stagiu si impresiile tuturor participantilor la aceasta actiune de cooperare franco-romana.

ing. Ioana Stanciu

Mediul inconjurator in centru

In perioada aprilie-iunie 2006, asociatia noastra a avut ocazia sa gazduiasca un student in anul II , specializare “Gestiunea mediului” din Franta, Perpignan, Antoine Rabourdin.

Acesta a efectuat pe durata sejurului in judetul nostru un studiu cu privire la modul de gestiune a deseurilor si a apelor menajere si impactul lor asupra populatiei si mediului inconjurator.

Anchetele realizate de Antoine pe aria a trei comune: Spring, Rosia de Secas si Cergau Mare i-au permis sa afle mai multe lucruri despre gestiunea mediului in comunele din mediul rural romanesc.

De ce extinderea anchetelor doar pe raza a trei comune din judet? Deoarece aceste trei comune au reusit sa creeze “Axa Unitatii ”, prin care se doreste o cooperare si colaborare pentru dezvoltarea in comun a acestora, si deci si posibilitatea montarii unui proiect comun de gestiune a apelor menajere si a deseurilor in zona.

In incheierea acestui stagiu, Antoine va realiza un raport pe care il va sustine in scoala sa din Franta, pe data de 30 iunie 2006. Ii dorim mult success in continuare.

Ing.Ioana Stanciu

Micro-reuniune tehnica pe dezvoltare rurala la Alba – Iulia

Asociatia Franco-Româna de Dezvoltare Agricola Alba-Afroda, Ambasada Frantei în România, Operatiunea Satele din România (OSR), Opération Villages Roumains (OVR) si Asociatia Solidarité Développement Rhône Roumanie au organizat la Alba-Iulia, Hotel Parc, în zilele de 26 si 27 mai 2006, , micro-reuniunea tehnica cu tema „ Cooperarea descentralizata în domeniul dezvoltarii rurale’’.

Aceasta reuniune s-a inscris in randul celor 6 micro-reuniuni tehnice organizate de Ambasada Frantei în România pe diverse teme : agroturism, protectia copilului, educatia în mediul rural, valorificarea patrimoniului, intercomunalitate, toate aceste teme fiind tratate în contextul cooperarii descentralizate franco-române.

Reuniunea cu tema dezvoltarii rurale a avut urmatoarele obiective :

- sa faca cunoscute cooperarile dintre Franta si România în acest domeniu, invitând astfel si alte colectivitati locale sa initieze si sa sustina actiuni similare;

- sa suscite, prin schimburile dintre promotorii si actorii acestor cooperari, crearea unei retele nationale de actori ai dezvoltarii rurale care sa plece de la nivel local si judetean, implicând :

  • colectivitatile locale
  • profesionistii din mediul rural (nu numai cei din agricultura) prin intermediul gruparilor lor
  • asociatiile locale

- sa puna bazele unei strategii de dezvoltare locala, tinându-se cont de :

  • orientarile nationale si europene
  • propunerile venite din partea retelelor de tip Celavar, Ruralité-Environnement-Développement

Dintre temele care au fost puse în discutie în cadrul reuniunii, mentionam :

- proiectele locale : aparitie, mobilizare si responsabilizare a actorilor pe un teritoriu;

- valorificarea produselor locale, a patrimoniului plecându-se de la o abordare locala;

- turismul rural;

- infrastructura;

- formarea (initiala si continua), sustinerea actorilor si punerea lor în retea.

La aceasta manifestare, au participat reprezentanti ai Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, ai Ambasadei Frantei în România, ai Agentiei Nationale de Consultanta Agricola (ANCA), precum si reprezentanti ai asociatiilor de cooperare franco-româna atât din România cât si din Franta.

La sfarsitul dezbaterilor din data de 26 mai, audienta a fost incantata de un mic moment artistic pregatit de membrii asociatiei Valea Sebesului, care ne-au prezentat din obiceriurile care se practica in zona lor.

 

 

 

Ing.Rodica Parau

In atentia AGRICULTORILOR

 

Dragi membrii Alba AFRODA, odata cu aparitia acestui nou numar al ziarului asociatiei « Sufletul Satului », relansam apelul pentru plata cotizatiei de catre fiecare dintre dumneavoastra, amintindu-va totodata ca aceasta mica contributie ne face sa ramanem o parte integranta a acestei asociatii.

Contributia fiecaruia este de 40 RON/an iar aceasta suma care poate fi achitata lunar (3.3 RON/luna) sau trimestrial (10 RON/trimestru).

Va multumim pentru intelegere si seriozitate si asteptam in contiunare propuneri si colaborari din partea dumneavoastra.

Orice propunere sau anunt din partea dumneavoastra, le puteti transmite la tel/fax.0258/813259 sau prin e- mail la adresa : alba_afroda@yahoo.fr .

Echipa Alba AFRODA

O noua organizare a filierei ovine-caprine

Pe data de 12.04.2006 a avut loc la Sibiu o intalnire a reprezentantilor asociatiilor de ovine si caprine din mai multe judete din Romania(Alba, Caras-Severin, Constanta, Maramures, Sibiu).

Scopul acestei intalniri a fost stabilirea pasilor si a demersurilor necesare pentru infiintarea ‘’Federatiei Crescatorilor de Ovine si Caprine din Romania’’.

Odata cu definitivarea statutului federatiei si prin depunerea tuturor actelor necesare spre infiintare, Ministerul Justitiei a aprobat si recunoscut aceasta structura de organizare intr-o federatie a crescatorilor de ovine si caprine din Romania, ca structura unica, functionala, in cadrul acestei filiere.

Prin acest anunt, ii incurajam pe toti crescatorii de ovine si caprine sa devina membrii activi ai federatiei, pentru a se face cunoscuti, atat pe plan national cat si international, si pentru a beneficia de informatii si facilitati la nivel national in cadrul filierei ovine-caprine.


Daca doriti sa aflati mai multe detalii despre statutul si modul de functionare al Federatiei, va rugam sa va adresati echipei Alba-Afroda sau direct presedintelui Federatiei, d-nul Ioan Bratu, cu sediul in localitatea Salistea, str. Piata Junilor, nr.25, jud.Sibiu, tel.0744248637.

ing.Ioana Stanciu

ANUNTURI

Vand materiale de constructii din demolarea unei casa si a unui grajd.

Radesti, 879362 ; 0740 493 474

Vand presa balotat cu baloti rotunzi, reglabila, cu diametrul balotilor intre 1.20- 1.80m.

Relatii la tel.0721364270

Vand Buxus, cantitate nelimitata, 2.5 RON /buc si Hibiscus- 3 RON/buc.

Relatii la tel.0788367721

REDACTIA, membrii biroului

ing. Rodica Parau, presedinta asociatiei

agricultor George Toth, trezorier

ing. Ela Rusu, membra a Consiliului de Administratie

ing. Ioana Stanciu, ANIMATOR LOCAL BIROU

ing. Vasile Gligor, ANIMATOR LOCAL TEREN